2040 Maatregelenpakket 1
Op deze pagina vindt u de simulatievideo’s van de toekomstige verkeerssituatie in 2040 met toepassing van Maatregelenpakket 1. Er is een video te zien van de ochtendspits en van de avondspits. Meer informatie hierover leest u op de pagina Inleiding. Om daar naartoe te gaan klikt u hier.
Onder de video’s vindt u een beschrijving van wat u ziet bij het bekijken van de dynamische simulatievideo's. Evenals een beschrijving van de opbrengsten en conclusies.
Ochtendspits
Avondspits
Legenda:
Grijze lijnen: wegen
Oranje lijn: busbaan/ tramlijn
Roze lijn: fietspad
Wit = voetpad/ oversteekplaats
Rood/ groen = verkeerslicht
Blauw = auto’s
Zwart (kort) = vrachtwagens
Zwart (lang) = tram
Paars/ rood/ geel/ groen = bussen
Heel klein zwart op fietspad = fietsers
Heel klein zwart op voetpad = voetgangers
0:00 seconden – In deze video’s ziet u een simulatie van het verkeer tijdens de ochtendspits en avondspits in 2040 na de realisatie van Maatregelenpakket 1.
0:05 – Hier ziet u de verspreiding van het verkeer over de wegen en kruispunten rondom de toe- en afrit van de A12. Let op: het Wilhelminaviaduct is niet ingetekend, maar de toe- en afrit zijn wel zichtbaar in deze simulatie.
Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits ontstaat vooral op de A12 en de Laan van Nieuw Oosteinde een lange rij auto’s. Ook het wegverkeer richting Voorburg moet wachten.
Avondspits: Zoals u ziet staat er een wachtrij tijdens de avondspits op de Prinses Mariannelaan. Ook op de Westenburgstraat staat een lange rij auto’s, evenals op aansluitende straten.
0:40 – Hier ziet u de verspreiding van het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Prinses Mariannelaan. De weg van linksboven naar rechtsonder in de video is de Binckhorstlaan. De weg van rechtsboven naar linksonder is de Prinses Mariannelaan.
Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits is de verkeersdruk op dit kruispunt laag.
Avondspits: Het kruispunt Binckhorstlaan-Prinses Mariannelaan is tijdens de avondspits geen knelpunt. Zoals u ziet is op dit tijdstip weinig verkeer aanwezig tijdens de avondspits.
0:50 – De Geestbrug vormt de scheiding tussen de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg.
Ochtendspits: Op dit tijdstip is weinig wegverkeer aanwezig op de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg.
Avondspits: Tijdens de avondspits is weinig wegverkeer aanwezig op de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg.
0:55 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Haagweg-Geestbrugweg.
Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits staat een korte rij auto’s te wachten voor dit kruispunt, maar deze rij is aanzienlijk korter dan tijdens de avondspits.
Avondspits: Een rij auto’s wordt gevormd op de Haagweg in beide rijrichtingen. De tram staat hier niet stil in het verkeer en kan doorrijden naar de tramhalte.
1:20 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Zonweg.
Ochtendspits: Dit kruispunt is tijdens de ochtendspits geen knelpunt voor het verkeer.
Avondspits: Tijdens de avondspits ontstaat een wachtrij op de Binckhorstlaan die langer wordt door de aanvoer van verkeer vanaf de Mercuriusweg.
1:35 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Mercuriusweg.
Ochtendspits: Op de Mercuriusweg en in beide rijrichtingen van de Binckhorstlaan ontstaan wachtrijen, maar het verkeer kan beter doorstromen dan tijdens de avondspits.
Avondspits: Tijdens de avondspits ontstaat een lange wachtrij op de Mercuriusweg.
1:55 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Supernovaweg.
Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits is dit kruispunt geen knelpunt voor het verkeer.
Avondspits: Tijdens de avondspits moet het verkeer op de Binckhorstlaan wachten tot het verkeer vanaf de Supernovaweg voorbij is. Op de Binckhorstlaan ontstaat hierdoor een wachtrij.
2:15 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Supernovaweg-Zonweg.
Ochtendspits: Dit kruispunt vormt geen knelpunt voor de doorstroming van het verkeer tijdens de ochtendspits.
Avondspits: Dit kruispunt vormt geen knelpunt voor de doorstroming van het verkeer tijdens de avondspits.
Conclusie ochtendspits en avondspits in 2040 bij toepassing van Maatregelenpakket 1
Hieronder beschrijven we de gemiddelde wachttijden voor verkeersdeelnemers in 2040 bij toepassing van Maatregelpakket 1. De gemiddelde wachttijden gelden voor alle kruispunten die in de simulaties zijn opgenomen. Dat betekent dat op sommige kruispunten de wachttijden hoger liggen, maar dus ook lager. Het ambitieniveau is afkomstig vanuit gemeenten en zijn streefwaarden voor maximale wachttijden bij langzaam verkeer.
-
Fietsers moeten gemiddeld 30 seconden wachten. Dit is gelijk aan het ambitieniveau van 30 seconden.
-
Voetgangers moeten gemiddeld 45 seconden wachten. Dit is hoger dan het ambitieniveau van 30 seconden.
-
De tram ondervindt weinig vertraging.
-
Het openbaar vervoer (de bussen) ondervindt dezelfde vertraging als auto’s.
-
Voor auto’s is het tijdens de ochtendspits na de toepassing van Maatregelenpakket 1 bij sommige kruispunten druk, te weten Parkweg-Laan van Nieuw Oosteinde- en Binckhorstlaan-Zonweg. De doorstroming over de Geestbrugweg is verbeterd.
-
Voor auto’s is het tijdens de avondspits druk op de weg en ontstaan lange wachtrijen op de wegen en kruispunten rondom de toe- en afrit van de A12, de Supernovaweg, de Prinses Mariannelaan en de Westenburgstraat. Op de Binckhorstlaan vermindert de wachtrij.
De totale verliestijd Maatregelenpakket 1 ten opzichte van de huidige situatie (2023)
Het totale reistijdverlies is in beeld gebracht voor alle verkeersdeelnemers. Met reistijdverlies bedoelen we alle vertragingen van auto’s, vrachtwagens, fietsen, voetgangers en OV bij elkaar opgeteld in de hele simulatie. Met als doel om kwantitatief te kunnen vergelijken. Als het reistijdverlies afneemt, stroomt het verkeer beter door en is er minder vertraging. Als het reistijdverlies toeneemt, stroomt het verkeer slechter door en is er meer vertraging. De totale verliestijd tijdens de ochtendspits neemt met 24% toe ten opzichte van de huidige situatie (uitgaande van het jaar 2023). De totale verliestijd tijdens de avondspits neemt af met 69% ten opzichte van de huidige situatie (uitgaande van het jaar 2023).