2040 Maatregelenpakket 2

Op deze pagina vindt u de simulatievideo’s van de toekomstige verkeerssituatie in 2040 met toepassing van Maatregelenpakket 2. Er is een video te zien van de ochtendspits en van de avondspits. Meer informatie hierover leest u op de pagina Inleiding. Om daar naartoe te gaan klikt u hier.

Onder de video’s vindt u een beschrijving van wat u ziet bij het bekijken van de dynamische simulatievideo's. Evenals een beschrijving van de opbrengsten en conclusies.

Ochtendspits

Avondspits

Legenda:

Grijze lijnen: wegen
Oranje lijn: busbaan/ tramlijn
Roze lijn: fietspad
Wit = voetpad/ oversteekplaats
Rood/ groen = verkeerslicht
Blauw = auto’s
Zwart (kort) = vrachtwagens
Zwart (lang) = tram
Paars/ rood/ geel/ groen = bussen
Heel klein zwart op fietspad = fietsers
Heel klein zwart op voetpad = voetgangers

0:00 seconden – In deze video’s ziet u een simulatie van het verkeer tijdens de ochtendspits en avondspits in 2040 na de realisatie van Maatregelenpakket 2.

0:05 – Hier ziet u de verspreiding van het verkeer over de wegen en kruispunten rondom de toe- en afrit van de A12.  Let op: het Wilhelminaviaduct is niet ingetekend, maar de toe- en afrit zijn wel zichtbaar in deze simulatie.

Ochtendspits: Hier ziet u dat het verkeer kan doorstromen. Het verkeer vanaf de afrit A12 moet wachten op het verkeer op de Maanweg richting kruispunt Laan van Nieuw Oosteinde. Dit zorgt niet voor opstoppingen.
Avondspits: Tijdens de avondspits ontstaat een wachtrij op de Laan van Nieuw Oosteinde voor het kruispunt Maanweg. Verkeer vanaf de afrit A12 moet hierop wachten, maar dit zorgt niet voor niet voor een lange wachtrij.

0:40 – Hier ziet u de verspreiding van het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Prinses Mariannelaan. De weg van linksboven naar rechtsonder in de video is de Binckhorstlaan. De weg van rechtsboven naar linksonder is de Prinses Mariannelaan.

Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits ontstaan geen opstoppingen voor het kruispunt Binckhorstlaan – Prinses Mariannelaan en is de doorstroom verbeterd ten opzichte van de huidige situatie (2023). Dit komt door aanpassingen aan het kruispunt Westenburgstraat met de Maanweg en Regulusweg. 
Avondspits: Tijdens de avondspits ontstaan geen opstoppingen voor het kruispunt Binckhorstlaan – Prinses Mariannelaan. Auto’s en fietsers kunnen doorrijden en voetgangers kunnen doorlopen. Dit komt door aanpassingen aan het kruispunt Westenburgstraat met de Maanweg en Regulusweg. 

0:50 – De Geestbrug vormt de scheiding tussen de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg.

Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits is er meer verkeer aanwezig op de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg richting de Geestbrug dan bij Maatregelenpakket 1.
Avondspits: Tijdens de avondspits is er meer verkeer aanwezig op de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg richting de Geestbrug dan bij Maatregelenpakket 1.

0:55 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Haagweg-Geestbrugweg.

Ochtendspits: Zoals u ziet ontstaat een korte rij wachtende auto’s, maar vormt het kruispunt geen knelpunt voor de doorstroming van het verkeer tijdens de ochtendspits.
Avondspits: Tijdens de avondspits ontstaat een langere rij wachtende auto’s bij het kruispunt dan tijdens de ochtendspits.

1:20 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Zonweg.

Ochtendspits: Op de Binckhorstlaan is een lange wachtrij ontstaan vanaf de Mercuriusweg.
Avondspits: Tijdens de avondspits is dit kruispunt geen knelpunt.

1:35 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan – Mercuriusweg.

Ochtendspits: Op de Mercuriusweg is een lange wachtrij ontstaan die verder gaat op de Neherkade.
Avondspits: Tijdens de avondspits is dit kruispunt een minder groot knelpunt. Op de Binckhorstlaan ontstaat wel een rij wachtende auto’s. 

1:55 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Supernovaweg.

Ochtendspits: Zoals u ziet vormt dit kruispunt geen knelpunt voor de doorstroming van het verkeer tijdens de ochtendspits.
Avondspits: Zoals u ziet vormt dit kruispunt geen probleem voor de doorstroming van het verkeer tijdens de avondspits.

2:15 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Supernovaweg-Zonweg.

Ochtendspits: Zoals u ziet vormt dit kruispunt geen knelpunt voor de doorstroming van het verkeer tijdens de ochtendspits.
Avondspits: Zoals u ziet staat een rij auto's te wachten op de Supernovaweg voor het kruispunt met de Zonweg.

Conclusie ochtendspits en avondspits in 2040 bij toepassing van Maatregelenpakket 2

Hieronder beschrijven we de gemiddelde wachttijden voor verkeersdeelnemers in 2040 bij toepassing van Maatregelenpakket 2. De gemiddelde wachttijden gelden voor alle kruispunten die in de simulaties zijn opgenomen. Dat betekent dat op sommige kruispunten de wachttijden hoger liggen, maar dus ook lager. Het ambitieniveau is afkomstig vanuit gemeenten en zijn streefwaarden voor maximale wachttijden bij langzaam verkeer.

  • Fietsers moeten gemiddeld 30 seconden wachten. Dit is gelijk aan het ambitieniveau van 30 seconden.

  • Voetgangers moeten gemiddeld 45 seconden wachten. Dit is hoger dan het ambitieniveau van 30 seconden.

  • De tram ondervindt een paar keer per uur vertraging op de Geestbrugweg, met name in de richting van de Haagweg. 

  • Tijdens de ochtendspits is het voor auto’s druk op de weg bij de kruispunten Binckhorstlaan-Zonweg (in beide richtingen) en de Neherkade-Rijswijkseweg. De doorstroming over de Prinses Mariannelaan is verbeterd.

  • Tijdens de avondspits zijn geen structurele knelpunten aanwezig. De doorstroming van het verkeer verbetert op de Laan van Nieuw Oosteinde en de Binckhorstlaan.

De totale verliestijd Maatregelenpakket 2 ten opzichte van de huidige situatie (2023)

Het totale reistijdverlies is in beeld gebracht voor alle verkeersdeelnemers. Met reistijdverlies bedoelen we alle vertragingen van auto’s, vrachtwagens, fietsen, voetgangers en OV bij elkaar opgeteld in de hele simulatie. Met als doel om kwantitatief te kunnen vergelijken. Als het reistijdverlies afneemt, stroomt het verkeer beter door en is er minder vertraging. Als het reistijdverlies toeneemt, stroomt het verkeer slechter door en is er meer vertraging. De totale verliestijd tijdens de ochtendspits neemt met 78% toe ten opzichte van de huidige situatie (uitgaande van het jaar 2023). De totale verliestijd tijdens de avondspits neemt af met 79% ten opzichte van de huidige situatie (uitgaande van het jaar 2023).