Inleiding
Op deze pagina vindt u meer informatie over de dynamische simulatievideo's van het verkeer.
Er zijn simulaties gemaakt van drie verschillende situaties:
-
De huidige situatie 2023
-
De verwachte simulatie in 2040 met toepassing van maatregelenpakket 1
-
De verwachte simulatie in 2040 met toepassing van maatregelenpakket 2.
Om de video’s van de verschillende situaties te bekijken klikt u in het keuzemenu op de situatie die u wilt zien.
Hieronder vindt u een algemene toelichting.
Dynamische simulaties in beeld
In de video’s ziet u verschillende simulaties ofwel nabootsingen van het verkeer. Deze simulaties geven inzicht in de verkeersdrukte tijdens de ochtendspits en de avondspits, nu en in de toekomstige situatie. De simulaties tonen de bewegingen van auto’s, bussen, vrachtwagens, fietsers, voetgangers en trams over de wegen. Hiermee zien we waar opstoppingen ontstaan en welke kruispunten druk zijn. Dit helpt bij het kiezen van een geschikt Maatregelenpakket. Voor meer informatie naar de maatregelenpakketten verwijzen wij u graag naar https://doemeedevlietlijn.ireporting.nl/onderzoeken.
Voor de simulaties van het verkeer tijdens de ochtendspits en avondspits is gebruikgemaakt van het verkeersmodel 2023, aangepast met tellingen uit 2024. Voor de simulaties van het toekomstig verkeer tijdens de ochtendspits en avondspits in 2040 is gebruik gemaakt van het model 2040. Voor meer informatie over het verkeersmodel verwijzen we u graag naar https://mrdh.nl/verkeersmodel.nl.
Ochtendspits
We laten het verkeersbeeld zien aan het eind van het drukste kwartier en dit is dus de piek van de verkeersdrukte tijdens de ochtendspits. Dit kwartier is bepaald op basis van daadwerkelijke metingen bij verkeerslichten in de omgeving.
Avondspits
Voor de dynamische simulaties van het verkeer tijdens de avondspits zijn meerdere tijdstippen gekozen. Uit de dynamische simulaties zien we en kunnen we concluderen dat er in de huidige situatie en in de toekomstige situatie met Maatregelenpakket 1 een lange wachtrij zichtbaar is op de Prinses Mariannelaan op het maatgevende moment tijdens de avondspits. Dit als gevolg van een verminderde doorstroming op het kruispunt Maanweg-Westenburgstraat. De verminderde doorstroming op het kruispunt Maanweg-Westenburgstraat is een knelpunt dat nog moet worden opgelost.
Om een beeld te krijgen van de afwikkeling van het verkeer op het verdere netwerk is daarvoor een ander tijdstip gekozen tijdens de avondspits.
Voor meer informatie over De Vlietlijn verwijzen wij u naar www.devlietlijn.nl.
Voor meer informatie over de verkeersonderzoeken verwijzen wij u graag direct door naar https://doemeedevlietlijn.ireporting.nl/onderzoeken.
Alle informatie over de dynamische simulaties en de resultaten is terug te vinden in het rapport ‘De Vlietlijn - resultaten dynamische simulaties (27 juni 2025)’.