Huidige situatie 2023
Op deze pagina vindt u de simulatievideo’s van de huidige verkeerssituatie gebaseerd op het verkeersmodel van 2023, aangepast met tellingen uit 2024. Er is een video te zien van de ochtendspits en van de avondspits. Meer informatie hierover leest u op de pagina Inleiding. Om daar naartoe te gaan klikt u hier.
Onder de video’s vindt u een beschrijving van wat u ziet bij het bekijken van de dynamische simulatievideo's. Evenals een beschrijving van de opbrengsten en conclusies.
Ochtendspits
Avondspits
Legenda:
Grijze lijnen: wegen
Oranje lijn: busbaan/ tramlijn
Roze lijn: fietspad
Wit = voetpad/ oversteekplaats
Rood/ groen = verkeerslicht
Blauw = auto’s
Zwart (kort) = vrachtwagens
Zwart (lang) = tram
Paars/ rood/ geel/ groen = bussen
Heel klein zwart op fietspad = fietsers
Heel klein zwart op voetpad = voetgangers
0:00 seconden – In deze video’s ziet u een simulatie van het verkeer tijdens de ochtendspits en avondspits in de huidige situatie.
0:05 – Hier ziet u de verspreiding van het verkeer over de wegen en kruispunten rondom de toe- en afrit van de A12. Let op: het Wilhelminaviaduct is niet ingetekend, maar de toe- en afrit zijn wel zichtbaar in deze simulatie.
Ochtendspits: Zoals u ziet vormt zich in de ochtendspits een wachtrij op de afrit A12. Ook op de Westenburgstraat ontstaat een wachtrij.
Avondspits: Zoals u ziet heeft vormt zich in de avondspits een lange rij auto’s gevormd op de Maanweg richting kruispunt Laan van Nieuw Oosteinde, de Westenburgstraat richting het kruispunt Maanweg en de Prinses Mariannelaan richting het kruispunt Laan van Nieuw Oosteinde.
0:40 – Hier ziet u de verspreiding van het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Prinses Mariannelaan. De weg van linksboven naar rechtsonder in de video is de Binckhorstlaan. De weg van rechtsboven naar linksonder is de Prinses Mariannelaan.
Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits is het op het kruispunt Binckhorstlaan-Prinses Marianneweg aanzienlijk rustiger op de weg dan tijdens de avondspits.
Avondspits: Zoals u ziet heeft zich in de avondspits een lange wachtrij gevormd op de Binckhorstlaan en de Prinses Marianneweg richting het kruispunt.
0:50 – De Geestbrug vormt de scheiding tussen de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg.
Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits ontstaan hier geen lange wachtrijen.
Avondspits: Zoals u ziet heeft zich in de avondspits een lange rij auto’s ontwikkeld richting de Prinses Mariannelaan.
0:55 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Haagweg-Geestbrugweg.
Ochtendspits: U ziet hier dat het verkeer tijdens de ochtendspits kan doorrijden over de kruising Haagweg-Geestbrugweg.
Avondspits: In de avondspits hebben zich zowel op de Haagweg als de Geestbrugweg lange rijen auto’s gevormd. Bij de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers ziet u deze gebruikers wel bewegen.
1:20 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Zonweg.
Ochtendspits: Zoals u ziet kan het wegverkeer goed doorrijden op de Zonweg en de Binckhorstlaan.
Avondspits: Een lange wachtrij auto’s staat op de Binckhorstlaan en de Zonweg richting Den Haag.
1:35 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Mercuriusweg.
Ochtendspits: Voor het kruispunt ontstaat een wachtrij in beide richtingen.
Avondspits: Op de Binckhorstlaan staat een lange wachtrij. Hierdoor staat er ook een wachtrij op de Wegastraat.
1:55 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Binckhorstlaan-Supernovaweg.
Ochtendspits: Tijdens de ochtendspits ontstaat in de richting van Den Haag een wachtrij.
Avondspits: Tijdens de avondspits is het druk op de Binckhorstlaan, maar kan het verkeer doorrijden.
2:15 – Hier ziet u het verkeer op het kruispunt Supernovaweg-Zonweg.
Ochtendspits: In de huidige situatie is dit kruispunt tijdens de ochtendspits geen knelpunt voor de doorstroming van het verkeer.
Avondspits: In de huidige situatie is dit kruispunt tijdens de avondspits geen knelpunt voor de doorstroming van het verkeer.
Conclusie ochtendspits en avondspits in de huidige situatie
Hieronder beschrijven we de huidige, gemiddelde wachttijden voor verkeersdeelnemers. Deze gemiddelde wachttijden gelden voor alle kruispunten die in de simulaties zijn opgenomen; Op sommige kruispunten kunnen de wachttijden hoger liggen, maar dus ook lager. Het ambitieniveau is afkomstig vanuit gemeenten en zijn streefwaarden voor maximale wachttijden bij langzaam verkeer.
-
Fietsers moeten gemiddeld 40 seconden wachten in de huidige situatie. Dit is hoger dan het ambitieniveau van 30 seconden.
-
Voetgangers moeten gemiddeld 45 seconden wachten. Dit is hoger dan het ambitieniveau van 30 seconden.
-
Bussen ondervinden dezelfde vertraging als auto’s.
-
De verkeerssituatie bevat geen structurele knelpunten voor auto’s, maar toch kunnen een paar keer per uur lange wachtrijen ontstaan op wegen en kruispunten rondom de toe- en afrit van de A12, de Westenburgstraat en de Binckhorstlaan-Maanweg.
-
Tijdens de avondspits is het voor auto’s druk op de weg en ontstaan lange wachtrijen. De wegen en kruispunten rondom de toe- en afrit van de A12, de parallelweg Binckhorstlaan-Mercuriusweg, de Prinses Mariannelaan, de Westenburgstraat en de Geestbrugweg zijn knelpunten.